Ilmatieteen laitos
 Sää ja ilmasto  ·  Ilmastonmuutos  ·  Ilmanlaatu  ·  Tutkimus  ·  Tuotteet ja palvelut  ·  Uutiset  ·  Organisaatio

» RSS-syöte

Työpaikat

Palaute

» På svenska

» In English

Uutiset | Tiedotteet | Sähköpurjeen testilentoa suunnitellaan ensimmäisellä virolaisella satelliitilla

2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000

Sähköpurjeen testilentoa suunnitellaan ensimmäisellä virolaisella satelliitilla

17.4.2009

Ilmatieteen laitoksessa kehitetty sähköinen aurinkotuulipurje on lähdössä testilennolle vuonna 2012 Viron ensimmäisellä satelliitilla. Sähköinen aurinkotuulipurje saattaa mullistaa avaruudessa liikkumista ja siellä tehtävää tutkimusta.

Sähköinen aurinkotuulipurje keksittiin Ilmatieteen laitoksessa vuonna 2006. Keksinnön vallankumouksellinen menetelmä saattaa mahdollistaa pienille ja keskisuurille avaruusaluksille nopeamman ja halvemman pääsyn aurinkokuntaan. Tämä voi avata mahdollisuuden ennen näkemättömille tieteellisille ja kaupallisille avaruussovelluksille.

Tarton yliopisto yhdessä Ilmatieteen laitoksen ja muiden eurooppalaisten partnereiden kanssa tekevät yhteistyötä, jonka tavoitteena on lähettää kautta aikojen ensimmäinen sähköpurjeen fysiikan ja tekniikan testilaite kiertoradalle. Käytettävä ESTCube-1
-nanosatelliitti on suunniteltu laukaistavaksi vuonna 2012 ja se tulee olemaan Viron ensimmäinen avaruusalus. ESTCube-1 -satelliittihanketta ja sen sähköpurjetta testaava hyötykuorma esitellään Tallinnassa Enterprise Estonian tiloissa perjantaina 17. huhtikuuta.

Sähköpurjeeseen kohdistuvaa voimaa mitataan ensimmäisen kerran
Sähköpurje on suomalainen keksintö, joka käyttää aurinkotuulta avaruusaluksen työntövoiman lähteenä eikä se siten tarvitse lainkaan polttoainetta. ESTCube-1 -testissä
satelliitista avataan 10 metrin pituinen lieka, joka on tehty hyvin ohuesta metallilangasta. Lieka varataan sähköisesti käyttämällä aluksessa olevaa pientä elektronitykkiä. Kun alus lentää radallaan ionosfääriplasman läpi, satelliitin ja ionosfäärin välisen nopeuseron takia varattuun lankaan kohdistuu pieni voima, jota mitataan. Sähköpurje-efektiin liittyvää voimaa ei ole koskaan aikaisemmin kokeellisesti mitattu.

Varsinaiset tuotantovaiheessa käytettävät sähköpurjeet on suunniteltu purjehtimaan aurinkotuulen avulla ja käyttämään pitempiä liekoja. Aurinkotuuli on Auringosta jatkuvasti lähtevä nopea plasmavirtaus, joka leviää aurinkokuntaan. Aurinkotuuli ei pääse Maan lähiympäristöön, koska Maan magneettikenttä toimii Maan suojana.

Arvioiden mukaan sähköpurjeet voivat olla tehokkaampia kuin nykyisin käytössä olevat menetelmät eli kemialliset raketit ja ionimoottorit. Sähköpurje voi mullistaa aurinkokunnan tutkimuksen tekemällä mahdollisiksi nopeat lennot heliosfäärin ulkopuolelle. Sähköpurje voi tulevaisuudessa mahdollistaa myös kohtuuhintaiset näytteenhakulennot muilta planeetoilta, kuilta ja asteroideilta.
Kaupallisesti sähköpurjeet voisivat mahdollistaa asteroidien resurssien kaupallisen käytön mm. avaruudessa tapahtuvaa rakettipolttoaineen tai rakenteellisten osien valmistusta varten. Tämä saattaisi tehdä suurista aurinkosähkösatelliiteista edukkaan energiantuotantotavan. Aurinkosähkösatelliiteissa on suuret aurinkopaneelit, joiden tuottama teho lähetetään Maahan mikroaalloilla. Tavalliseen maanpäälliseen aurinkosähköön verrattuna satelliittisähkön suuri etuna on maanpinnan valaistus- ja sääoloista riippumaton, keskeytyksetön tuotanto, jolloin vältytään sähkön varastoinnin ongelmalta.

Lisätietoja:
Vanhempi tutkija Pekka Janhunen, puh. (09) 1929 4635, pekka.janhunen@fmi.fi

Lisätietoja, kuvia ja animaatioita sähköpurjesta
ESTCube-1 -satelliittihanke

Sivun alkuun   Takaisin etusivulle